Traductor

dissabte, 25 de juliol del 2020

EDUCAR en PENSAMENT CRÍTIC

La formació és un àmbit que està en constant canvi. Ens hem de formar constantment per poder fer front als reptes del dia a dia. Actualment, degut, sobretot, al món de les tecnologies rebem informació constant, encara que moltes vegades no en som conscients. Cal estar preparats per saber respondre. Només podrem fer front a aquesta situació si som capaços de fer-ho amb esperit crític. Aquest és el repte més urgent en l'àmbit educatiu/formatiu. Saber mirar, observar, escoltar, interpretar la informació que rebem, amb sentit crític. Si no ho fem així, estem al servei de les grans empreses que controlen el món.
Per posar exemples:
1. Fa uns anys, recordo que ens varen començar a dir que teníem que acostumar-nos a utilitzar les bosses de plàstic, atès que si fèiem servir paper, com que el paper surt de la fusta dels arbres, amb poc temps ens quedaríem sense arbres, hi hauria una gran desertització. Ens ho varem creure o ni tant sols ens ho varem qüestionar i varem passar de la "paperina" a la bossa de plàstic. Després del que estem veien en el fons del mar, per exemple, ens tornen a dir que cal fer servir bosses de paper. Resulta que ara no estan en perill els arbres. Segurament no hi han estat mai, almenys per aquesta causa.
2. Al mateix temps ens varen dir que era molt més pràctic utilitzar les ampolles de plàstic ja que no calia guardar-les, com fèiem amb les de vidre, per després anar-les a canviar. Ara resulta, i n'estic ben convençuda, que abans ho fèiem millor. A més ens volen fer sentir culpables a nosaltres perquè les utilitzem. Qui s'ha de sentir culpable, són els fabricants, nosaltres tenim clar que, vulguem o no, haurem de fer servir el que es fabriqui. No el que nosaltres desitgem, sinó el que els grans fabricants ens proposin.
3. Ara s'està imposant, molt a poc a poc, la recollida de deixalles "porta a porta". No fa masses anys que ja es feia. El que passa és que abans es feien servir galledes de zenc. Ara les galledes són de plàstic, es trenquen amb facilitat i la contaminació visual és extrema. És una bona alternativa la recollida porta a porta tal com s'està fent?
4. Quan el televisor es va convertir en un aparell més a cada casa, cap els anys 70 del segle passat, ens deien que els infants només podien veure la televisió 1 hora al dia i a una certa distància per evitar problemes de salud. Quantes hores es passen actualment i més en el futur les persones (infants, joves i adults) davant de l'ordinador, la "tablet" o el mòbil? Ara no perjudica?
5. Actualment s'està potenciant el cultiu ecològic. Està molt bé, molt saludable, tot hauria de ser ecològic. Mentre no sigui així també hem de tenir cura d'on venen els productes ecològics. Si per menjar una poma "bio" hem d'anar a buscar-la a Xile o Nova Zelanda, potser que la mengem de prop de casa encara que no sigui "bio". El que contaminen els avions per transportar aquesta fruita, moltes vegades fora de temporada, no compensa menjar pomes i menys fora de temporada.
6. El mateix passa amb "les roses de Sant Jordi". Si les roses han de venir de l'altre costat del planeta, potser que ens regalem roses de paper. Parlem de la contaminació del Planeta i no ens qüestionem totes aquestes petites/grans coses?.
7. Ara se'ns parla del consum de productes de proximitat. A nosaltres ens ho han de dir? A qui s'ha de dir és a les grans empreses, les multinacionals, als polítics que ho permeten, ... A nosaltres ens encanta menjar el que produïm o el que produeix el nostre veí. En la majoria els casos nosaltres volem menjar productes de proximitat i no podem perquè en els comerços no els hi trobem.
Aquests són alguns dels molts exemples que podríem anar exposant.  
NOMÉS PODEM CANVIAR-HO SI ACTUEM AMB ESPERIT CRÍTIC, qüestionant el que ens expliquen i volent saber la veritat. No per tenir més poder, tenen més raó que nosaltres. Per això ens cal estar formats i qüestionar-nos i posar en dubte el que ens expliquen. Llegir, escoltar, comparar, reflexionar, comentar-ho,... aquest ha de ser un dels reptes més importants que les persones hem de poder aprendre en els diferents espais de formació, tant els infants, els joves com els adults. Això és responsabilitat de tots. No deixar-nos enganyar. No ens hem de sentir culpables ja que nosaltres no ho provoquem, nosaltres ens hem de sentir responsables de decidir si o no. Els que controlen el món volen que ens sentim culpables perquè tinguem por i siguem obedients. Això NO