Traductor

divendres, 8 de maig del 2015

9 de maig, DIA d'EUROPA

Amb motiu de la celebració de la Setmana d'Europa a Girona, en parlem a TVGi dins el programa TdeTOT (minut 40:12)

L'Ajuntament de Girona, la Diputació de Girona, el Govern de la Generalitat de Catalunya a Girona i Entitats gironines com Associació UNESCO de Girona i ACEFIR, han celebrat el dia d'Europa avui a la una del migdia en el Saló de Descans de l'Ajuntament.

Podeu trobar la informació de tots els actes que s'han celebrat des de la setmana passada, aqui


dissabte, 21 de març del 2015

IV Jornades Europees d'ACEFIR 2015




Una de les preocupacions actuals, en l'àmbit de la formació, és saber quina formació han de rebre els formadors d'adults per poder respondre a les necessitats dels joves, adults i grans.
Les Jornades que organitza aquest any ACEFIR intentaran posar el tema "sobre la taula" i conèixer diferents opinions al respecte. 
Per si voleu inscriure-us-hi, en voleu fer difusió o en voleu saber més, podeu consultar el blog de les Jornades

diumenge, 1 de març del 2015

Èxit del curs de formació sobre l'acollida sociolingüística

Per primera vegada CARITAS - ACEFIR - SER.GI  han organitzat un curs de formació sobre "l'acollida sociolingüística de persones nouvingudes"
Per si us interesa saber més sobre el curs de formació podeu consultar el blog.
La matrícula està tancada havent aconseguit les inscripcions previstes.

dissabte, 31 de gener del 2015

La Clau

Els pares:  fer que els fills tinguin il·lusió
Els mestres:  fer que els estudiants tinguin curiositat
Les persones:  tenir il·lusió i sentir curiositat

diumenge, 28 de desembre del 2014

diumenge, 5 d’octubre del 2014

Dia Mundial del Docent (5 d'octubre)

Avui només tinc un desig: 
que tots els professors que no ho són per vocació, ho deixin.
Gràcies a tots els que sous valents!





diumenge, 28 de setembre del 2014

Catalunya, terra de PAU

Us heu parat a mirar alguna vegada el perfil de Catalunya?

és el colom de la PAU.

Som gent de PAU


dissabte, 30 d’agost del 2014

Retorn a l'escola

Val la pena escoltar-ho: "A vivir"

dijous, 21 d’agost del 2014

Estem a l'agost

Estem a l'agost i mentre el sol i els núvols s'estan barallant a veure qui guanyarà,  jo llegeixo el PuntAvui.
Llegeixo l'apunt d'en Jordi Grau "Hauran de prohibir les sardanes?" Totalment d'acord amb ell.
De totes maneres, tot i que el món no és el mateix que el de fa 50 anys i potser ha evolucionat més en aquests últims 50 anys que des de l'època dels romans fins a mitjans del segle passat, crec que hi ha dues circumstàncies més que han ajudat a deixar a la sardana al lloc que està actualment:
- no es tracta de ballar, per ballar, cal que algú compti i reparteixi i repartir ... qui en sap? si els joves ja no els ensenyen a repartir de memòria.
- sense voler desmerèixer els castells, en un període en el que al govern hi va haver molts polítics de Tarragona i comarques, es varen potenciar molt els castells i, com que el més important és fer pinya o "pujar", penso que és més fàcil que comptar i repartir.
Sembla que actualment, es torna a potenciar la sardana i això em fa feliç, però penso que hauria d'anar coordinat amb què a les escoles i instituts es posi una optativa sobre aprendre a ballar sardanes, comptar i repartir.

dissabte, 21 de juny del 2014

L’esperança en els infants d’avui

La meva néta té quatre anys, parla català i francès sense dificultat atès que el seu pare és català i la seva mare francesa. Fa unes setmanes ella estava jugant amb uns nens i al acomiadar-se vaig sentir que els deia “adios”, jo, estranyada, li comento “per què els has dit adios” i ella em respon, “és que són castellans, a l’escola hi ha nens que parlen castellà i ho diuen així”. A l’escola també estudien anglès. Un dia que em tocava fer d’àvia (amb molt de gust), es va posar a mirar una pel·lícula. De cop m’adono que no l’escoltava en català i li comento “ja te n’has adonat que la pel·lícula l’escoltes en portuguès?” i em respon, “és igual, hi ha moltes paraules iguals al català”. Amb la seva tia, que és professora de rus, s’acomiaden en rus. Total, amb quatre anys, distingeix 6 idiomes.
L’esperança que tinc en els infants d’avui, és que parlaran tants idiomes que ja no caldran quotes ni percentatges d’aprenentatge d'una o altra llengua, no haurem d’omplir pàgines i més pàgines dels diaris, ni hores i hores en els mitjans de comunicació parlant de si es margina o no un idioma. Tots s’entendran, no serà una Torre de Babel, sinó que haurà arribat, realment, la “normalització lingüística”.
ESPERANÇA / ESPOIR / ESPERANZA / HOPE / ESPERANÇA / НАДЕЖДА

dilluns, 28 d’abril del 2014

Després de la Festa del Llibre i abans de la setmana de les flors

La propera setmana, tindrà lloc a Girona, un Seminari Grundtvig, organitzat per ACEFIR.
La cloenda coincidirà amb la celebració del Dia d'Europa i tot seguit s'inicia la "Setmana de les flors"






dissabte, 11 de gener del 2014

El dubte potser no és solament nostre

Un dels debats, dubtes i preguntes actuals és si Catalunya arribés a ser independent, si quedaria fora de la Unió Europea.
Primer de tot cal remarcar això "si quedarà fora de la Unió Europea" ja que moltes vegades es diu "si quedarem fora d'Europa" i això és impossible, soms europeus, estiguem dins Espanya o no.
Per altra banda jo em pregunto si el problema no és si quedarem fora de la Unió Europea o no.
La qüestió penso que és si "Espanya quedarà fora de la Unió Europea o no" ja que en el cas de ser independents, Espanya ja no seria la Espanya que va entrar a la Unió Europea i potser s'hauríen de replantejar si interessa que hi sigui o no.
Per tant, potser quedaríem, de moment, totes dues excloses i caldria demanar, totes dues (Catalunya i Espanya) la reincorporació a la Unió Europea.
Pensem-hi.

diumenge, 10 de novembre del 2013

Si us plau, en català

Des de l’inici del curs escolar estem vivint uns moments molt conflictius i contradictoris en l’àmbit de l’educació, tothom ja sap de què parlo.
Massa sovint em pregunto de què va servir tot el treball  que varem portar a terme en els  anys 70 del segle passat. Què hem fet malament perquè ens trobem en el que ara ens trobem?. Suposo que hem d’acceptar que la vida no és progrés sinó que són cercles que es van repetint,... no sé...
Jo, com moltes famílies varem lluitar perquè els nostres fills poguessin aprendre i estudiar en català i no en la llengua imposada artificialment, com ho varem fer nosaltres; però ara ens podem trobar que els nostres néts hagin d’estudiar en una altra llengua, no imposada políticament però si econòmicament, l’anglès.
Qui més que jo pot parlar de la necessitat de dominar l’anglès i els problemes que comporta no dominar-lo. Animo a tothom, joves i grans a aprendre l’anglès perquè, malauradament, amb el català, castellà i francès no es va gaire enlloc.
Ara..., no ens passem.
He observat que en diferents centres de formació que s’està imposant l’anglès de manera barroera, es fan assignatures com les socials, la gimnàstica o les ciències, en anglès i la única explicació és: cal que els estudiants dominin l’anglès i l’únic professorat que domina “una mica” l’anglès són el professor d’història, de ciències o de gimnàstica...
Els nostres fills no poden estudiar en català! Potser que ens ho fem mirar!
La única manera de dominar l’anglès és fent assignatures en anglès?
No seria millor poder estudiar en català i dominar l’anglès o altres idiomes, organitzant grups de conversa, en grups reduïts, per debatre temes d’interès i/o actuals? Hi ha moltes maneres per aprendre i dominar l’anglès i això ho sabem tots.
JO VAIG LLUITAR PERQUÈ ELS MEUS FILLS POGUESSIN ESTUDIAR EN CATALÀ, espero no haver de tornar a lluitar PERQUÈ ELS NÉTS TAMBÉ HO PUGUIN FER.

És que el català està predestinat a morir?